Hyresgästinformation

Här hittar du information som berör sig som hyresgäst hos Vasaparken. Klicka för mer information.

Andrahandsuthyrning

Vill du hyra ut i andrahand, skriv ut formuläret och fyll i det och sedan skicka det till oss på posten.
Ladda ner och skriv ut (pdf). För att kunna öppna dokumentet behövs Acrobat Reader.

Autogiro

Nu kan vi erbjuda våra hyresgäster autogiro. Så här går ni tillväga:

För er som använder internetbank:
Ni kan enkelt söka efter bolagets namn under betalningar/autogiro och där ge ert medgivande till autogiro. Företag som är klara att anmäla medgivande till är nu följande:

  • V Avenue

  • Real Estate AB

  • Centria Fastigheter AB

  • Linköpingskronan AB

  • Roddaren 38 Fastighets AB

  • Sportpalatset Parkeringsgarage i Stockholm AB

  • Fastighets AB Badhuset 5

Även företagen

  • Vasaparken Fastighets AB

  • HB Fyrtornet 5

  • Ågruppen Fastigheter AB

  • Monica Åhman kommer det inom kort att kunna sökas medgivande för.

För er som inte använder er av internetbank:
Ta kontakt med oss via e-post eller telefon så skickar vi blanketter till er för påskrift.

Byte av lägenhet

Intresserad av att byta lägenhet? skriv ut formuläret och fyll i det och sedan skicka det till oss på posten.

Ladda ner och skriv ut (pdf). För att kunna öppna dokumentet behövs Acrobat Reader.

Flyttanmälan folkbokföring

När du flyttar ska du göra en flyttanmälan till Skatteverket (www.skatteverket.se/flytta) så att du får rätt folkbokföringsadress. Gör din anmälan i förväg eller senast en vecka efter flytten. Skatteverket sprider din nya adress till många myndigheter och företag. Vill du ha eftersändning av din post får du beställa det hos Svensk adressändring (www.adressandring.se). Du som bor i en lägenhet ska vara folkbokförd på lägenheten. Lägenhetsnumret är en del av din adress och består av fyra siffror som visar på vilken våning och var på våningen lägenheten finns. Du kan hitta lägenhetsnumret i husets entré, på din ytterdörr, på ditt postfack eller i ditt kontrakt. Du som är inneboende eller hyr lägenhet i andra hand ska inte ange c/o i din flyttanmälan. Du ska se till att ditt namn finns på dörren och på postboxen i entrén om det finns en sådan.

Flyttanmälan el

Länken till tekniska verkens hemsida för in- och utflytt av el är tekniskaverken.se/flytta.

Energispartips

Du kan spara energi samtidigt få bättre inomhusklimat i din lägenhet.
Några enkla energispartips är:

  • Att ta en snabb dusch istället för att bada. Tänk på att inte rikta vattenstrålen direkt mot väggen.

  • Att meddela hyresvärden om kranar eller wc-stolar står och droppar.

  • Att använda diskbalja istället för att skölja disken under rinnande vatten.

  • Att stänga av tv:n/dvd:n med strömbrytaren.

  • Att byta ut de vanliga glödlamporna mot moderna lågenergilampor.

( Källa: Välkommen som hyresgäst. 2004 © Fastighetsägarna Sverige )

Fastighetsskötare

Våra fastighetsskötare har daglig tillsyn på våra fastigheter.
De avhjälper fel och sköter den invändiga och utvändiga skötseln.

Felanmälan:
Tel: 013-24 20 30

Våra Fastighetsskötare:
Ulf Fornser
Åsa Åkerbjörk

Målare:
Niklas Andersson

Utvändig skötsel:
Fredrik Lindberg
Peter Månsson

Hissar

Nedan kan du se vilket företag som sköter hisservicen i din fastighet. Där kan du även se vart du ska ringa vid felanmälan och jourservice. Var noga med de regler för max antal personer och vikt som gäller för respektive hiss. Du kan bli ersättningsskyldig för fel som uppkommer på grund av medveten överträdelse av dessa gränser.

Linköping
Bor du i Linköping så sköter Nordisk Hiss servicen och felanmälan på hissen i din fastighet.
Telefon för felanmälan: 013 – 10 26 30

Jour

Under kontorstid kl. 9.00 – 12.00, 13.00 – 16.00 går det bra att ringa kontoret på nr. 013 – 24 20 30.

Efter kontorstid vid akut felanmälan och störningsjour går det bra att ringa Securitas 010 – 470 52 22

Måla & Tapetsera

Vid ommålning och renovering av lägenheter har man som hyresgäst
rätt att välja mellan följande kulörer:

NCSnr:

S0502-Y

Säkerhet

Du kan med enkla åtgärder höja säkerheten i din lägenhet.

Nedan följer några tips:

  • Se till att det finns en brandvarnare i din lägenhet. Saknar du brandvarnare, kontakta oss så sätter vi upp en åt dig. Glöm inte att kolla om batterierna fungerar.
  • Var försiktig med levande ljus. Lämna aldrig ett rum innan du släkt ljusen.
  • Dra ur kontakter till kaffebryggare och TV när du reser bort.
  • Är fastigheten utrustad med portkodlås, ge inte ut koden till någon obehörig.
  • Märk dina värdesaker, det gör dem svårsålda. Märkpennor kan lånas på vissa polisstationer och hos vissa försäkringsbolag. Där kan du även få en skylt att fästa på dörren.

Skadedjursbekämpning

Har du problem med ohyra, som till exempel myror? Kontakta Anticimex på telefon 013 – 495 73 00 och ange försäkringsbolag Nordeuropa Försäkringar och din adress, så kommer de och hjälper dig.
Enligt hyreslagen är du även skyldig att anmäla till hyresvärden om du upptäcker ohyra i din lägenhet. Ett tidigt upptäckande underlättar saneringen.

Sophämtning

Sophantering i våra fastigheter varierar. I en del fastigheter har vi källsortering och i andra inte. I de fastigheter det finns ber vi dig sortera ditt avfall då det finns uppmarkerat vilket avfall du får slänga var. Du håller då nere sopmängden och bidrar till en bättre miljö.
Det avfall som inte sorteras, så kallade hushållssopor, går till deponi eller förbränning.I de fastigheter som saknar källsortering bör du ändå sortera ditt avfall.

Det kan även finns material som vi inte kan återvinna eller farligt avfall. Dessa sopor bör du lämna på allmänna återvinningsstationer eller återvinningscentraler. Vi ber dig även använda plastkassar eller avfallspåsar när du slänger dina sopor. Var noga med att knyta ihop påsen innan du slänger den. Det underlättar både för renhållningsarbetarna och fastighetsskötarna.

Vill du veta mer eller hitta din närmsta station, besök Förpacknings- och tidningsinsamlingens eller Tekniska Verkens hemsida.

Återvinningscentraler: www.tekniskaverken.se

Återvinningsstationer: www.ftiab.se

Städtips

Det finns många praktiska bestyr att ta hand om vid en flyttning. Ett av dem är städningen av den lägenhet man lämnar.
Här är några tips:

  • Alla utrustningsdetaljer som hör till lägenheter till exempel dörrar, hatthyllor och gardinbeslag skall lämnas kvar i lägenheten.
  • Lägenheten skall vara väl rengjord och städad. Glöm inte balkong och förrådsutrymmen.
  • Dekaler och kontaktpapper skall tas bort.
  • Heltäckande mattor utöver lägenhetens standard skall tas bort.
  • Målade ytor samt fönsterkarmar och golvlister skall vara rena.
  • Fönster tas isär och tvättas på alla sidor.
  • I rum med garderober glöm inte hyllor och garderobsbackar.
  • Kyl, frys och sval rengörs, frostas av och luftas.
  • Dra ut spisen och rengör sidor och bakstycke samt vägg, skåpsidor och golv. Glöm inte ugnen och värmeskåpet invändigt.

( Källa: Städtips inför flytten © Fastighetsägarna Sverige )

Trivselregler

För att skapa en gemensam och trivsam atmosfär finns det några enkla, men viktiga regler. Att visa respekt gentemot sina grannar är en självklarhet för att alla i huset ska trivas. Hyresgäster som trots påpekande missköter sig kan mista besittningsrätten till sin hyresrätt.

Visa hänsyn

Att visa hänsyn för varandra är extra viktigt mellan kl 22.00 – 07.00. Undvik störningar genom att tänka på följande:

  • Anpassa volymen på din TV, dator eller stereo så att du inte stör kringboende. 
  • Undvik att gå med hårda skor inomhus eller smälla i dörrar och dylikt, eftersom detta är ljud som lätt fortplantar sig i golv och väggar. 
  • Borra eller spika inte i väggen efter klockan 20.00. 
  • Tappa inte upp badvatten eller töm stora mängder vatten sent på kvällen eller på natten. 
  • Tänk också på att det är lyhört i trapphusen. Spring, lek och smällande dörrar kan lätt bli störande. Som hyresgäst ansvarar du även för att dina gäster inte stör grannarna. 
  • Att ha fest är trevligt, men informera gärna dina grannar i god tid innan. Acceptansen brukar öka markant om man har blivit informerad. En bra regel är att sänka ljudnivån ju senare det blir på kvällen.

Cyklar och barnvagnar största hotet vid brand

Av brandsäkerhetsskäl är det absolut förbjudet att förvara möbler, pulkor, cyklar eller barnvagnar i korridoren, trapphuset eller källaren. Det försvårar även för städpersonalen.

Sunt balkongvett

En balkong ger möjlighet att njuta lite extra av vackra planteringar och blommor. Tänk på att blomlådor måste sitta på insidan av balkongräcket. Mattor eller sängkläder skakar du på gården. Av hänsyn till grannar och brandsäkerhet är det heller inte tillåtet att grilla på balkongen.

Sophantering och återvinning

Undvik problem i soprum och sopnedkast genom att alltid knyta ihop soppåsen innan du slänger den. För allas trivsel får ingen ställa soppåsar utanför ytterdörren, inte ens för en kortare stund. Sopor i fastighetens allmänna utrymmen kommer att tas bort och debiteras ansvarig hyresgäst. Skrymmande grovsopor, såsom möbler m.m, lämnar du själv till kommunens återvinningscentral. Är du osäker på vilka rutiner som gäller för sophantering och återvinning i ditt område, kontakta oss för mer information.

Rökning förbjuden

Det är inte tillåtet att röka i allmänna utrymmen i fastigheten såsom hissar, tvättstugor, källare och trapphus. Visa hänsyn gentemot dina grannar och djur genom att inte slänga fimpar på marken.

Ditt husdjur

Har du husdjur som vistas utanför lägenheten finns det några saker du behöver tänka på för trivsel och säkerhet. Inga husdjur får vara lösa i trapphusen och hundar ska vara kopplade utomhus. Du ansvarar även för att de inte förorenar i eller runt fastigheterna, använd alltid avföringspåse. Av hygienskäl är det inte tillåtet att mata fåglar från balkong, fönsterbrädor eller på marken. Maten drar lätt till sig skadedjur som möss och råttor.

Gemensamma ytor

Gården är en träffpunkt för alla i området och ofta även en lekplats för barn. Därför ska gårdarna hållas bilfria. Självklart ska alla se till att vara rädda om planteringar och annan gemensam utrustning, och använda papperskorgarna som finns på gården. Ser du något som är trasigt, kontakta felanmälan.

Säkert i förråd, källare och allmänna utrymmen

Många lägenheter har ett tillhörande förråd på vinden eller i källaren. Använd gärna plastlådor med förslutna lock, så slipper du lägga saker direkt på golvet och riskera fuktskador. Förvara inte värdesaker i ditt förråd och håll det låst även om du inte använder det. Var uppmärksam på att lås och dörrar fungerar i källaren för att undvika objudna gäster. Är något trasigt, kontakta omgående kundservice så att vi kan åtgärda felet.

Regler i tvättstugan

Tvättstugan har du och dina grannar gemensam tillgång till och ansvar för! Det betyder att du själv städar upp i tvättstugan efter att du använt den. Du ska alltså lämna tvättstugan ren och fräsch, så som du själv vill möta den. Städmaterial finns i tvättstugan. Se övriga tvättregler i tvättstugan.

TV & Bredband

LinköpingTVBredband
Apotekaregatan 14Utsikt
Barnhemsgatan 4Utsikt
Bielkegatan 2 A-CCom HemTelenor, Com Hem
Bielkegatan 4Com HemTelenor, Com Hem
Borgmästaregatan 4Com HemCom Hem, Telia
Borgmästaregatan 6Com HemTelenor, Com Hem
Drottninggatan 12Com HemTelenor, Com Hem
Drottninggatan 21Com HemTelenor, Com Hem
Drottninggatan 23Com HemCom Hem
Drottninggatan 24Telenor
Drottninggatan 25Com HemCom Hem
Göran Dyksgata 3 A-BCom HemTelenor, Com Hem
Klostergatan 5 A-BCom HemTelenor, Com Hem
Klostergatan 27 A-BTelenor
Klostergatan 35Com HemCom Hem
Linnégatan 7Com HemTelenor, Com Hem
Platensgatan 4Utsikt
Snickaregatan 9Com HemTelenor, Com Hem
Snickaregatan 11Telenor
Snickaregatan 27Com HemTelenor, Com Hem
Snickaregatan 29Com HemTelenor, Com Hem
S:t Larsgatan 4Com HemTelenor, Com Hem
S:t Larsgatan 6 A-BCom HemTelenor, Com Hem
S:t Larsgatan 12Telenor
S:t Larsgatan 21Com HemCom Hem
S:t Larsgatan 25 ACom HemADSK via telejack
S:t Larsgatan 33Com HemTelenor, Com Hem
S:t Larsgatan 39Telenor
Storgatan 25Com HemCom Hem, Telia
Storgatan 27Telenor
Storgatan 29Telenor, Com Hem
Storgatan 32 A-BCom HemTelenor, Com Hem
Storgatan 34Com HemADSL via telejack
Storgatan 39Utsikt
Sturegatan 3 A-BCom HemTelenor, Com Hem
Sturegatan 5Com HemTelenor, Com Hem
Trädgårdstorget 2 A-D AADSL via telejack
Tanneforsgatan 52-54 AADSL via telejack
Vasavägen 1Telenor
Ågatan 6Com HemCom Hem
Ågatan 8Com HemTelenor, Com Hem
Ågatan 53Com HemCom Hem, Utsikt
Ågatan 55Com HemCom Hem, Utsikt
Ågatan 57Com HemCom Hem, Utsikt
Morellvägen 1 A-CTeliaTelia

Tvättstugan

Det är viktigt att du visar hänsyn och följer de regler som finns för bokning och städning. Tänk på att tvättstugan används av många i fastigheten och följ de anvisningar samt anslag som finns.

Uppsägning

Vill du säga upp ditt boende, skriv ut formuläret och fyll i det och sedan skicka det till oss på posten.

Ladda ner och skriv ut (pdf) För att kunna öppna dokumentet behövs Acrobat Reader

Utelåst

Det är viktigt att du har god ordning på de nycklar du kvitterar ut. Skulle du låsa dig ute kan du under kontorstid 09:00 – 15:00, med lunchstängt 12:00 – 13:00, kontakta oss på Vasaparken 013 – 24 20 30

Efter kontorstid går det bra att ta kontakt med Securitas på telefon 010-470 52 22. Kostnaden för låsöppning efter kontorstid är ca 400 kr.

Vasaparken dataskyddspolicy (GDPR)

Med anledning av den nya dataskyddsförordningen (GDPR) som träder i kraft den 25 maj 2018 har Vasaparken Förvaltnings AB tagit fram en dataskyddspolicy som förklarar hur bolaget samlar in och använder personuppgifter. Här kan du läsa ett utdrag ur policyn. Dessutom finns den att ladda ner i sin helhet som PDF.

Genom att vara hyresgäst eller nyttja någon funktion eller situation knutet till det, accepterar du vår dataskyddspolicy och behandling av dina personuppgifter. Du godkänner också att Vasaparken Förvaltnings AB använder elektroniska kommunikationskanaler för att skicka information till, eller kommunicera med dig.

Vilken information samlar vi in?

Denna dataskyddspolicy täcker all data som kan komma att samlas in, inklusive personuppgifter. Det kan vara allt från hyreskontraktet, bostadssökande via HomeQ, marknadsundersökningar, intresseanmälningar till enskilda projekt, e-post, telefonsamtal, besök på vår webbplats. Det kan också vara funktioner som är knutna till boendet.

Information som du ger till oss – du kan direkt eller indirekt komma att ge oss information om dig själv på ett antal olika sätt, såsom när du besöker vår hemsida, när du kontaktar oss per mail, brev, telefon, interagerar på våra sociala medier, ingår hyresavtal. Denna information kan vara:

  • Person- och kontaktinformation – namn, födelse, personnummer, adress, e-postadress, telefonnummer etc.
  • Finansiell information – kontonummer, årsinkomst etc.

Information vi samlar in om dig – när du kommer i kontakt med oss eller är kund kan vi komma att samla in information om:

  • Person- och kontaktinformation – namn, födelse, personnummer, adress, e-postadress, telefonnummer etc.
  • Finansiell information – kontonummer, årsinkomst, skulder eller negativ betalningshistorik etc.
  • Enhetsinformation – t.ex. Ip-adress, språkinställningar, webbläsarinställningar, tidszon, operativsystem, plattform och skärmupplösning (via google analytics).
  • Aktivitetsloggar – t.ex. Passage med elektroniska nycklar, tidsbokning av tvättstugor och/eller övernattningsrum. Mätarställning av energiförbrukning vid individuell energimätning av värme, vatten och el.

Information du ger oss, såväl personlig som finansiell information är generellt nödvändigt för att kunna teckna hyresavtal med oss, medan den övriga informationen vi samlar in generellt sett är nödvändig för andra syften, tex för att Vasaparken Förvaltnings AB ska kunna utföra sina åtaganden gentemot dig som hyresgäst och bostadssökande. Det kan också handla om att vi ska kunna analysera marknadens behov och efterfrågan på bostäder, din nöjdhet i kontakterna med oss eller för att kunna informera dig om projekt du visat intresse för.

Dataskyddspolicyn i sin helhet